La seconda sessione, coordinata da Lorenzo Benussi, vede la partecipazione di due scuole anch’esse, per ragioni diverse, altamente innovative.
La prima è un istituto secondario di 2° grado, la Albany Senior High School a Auckland in Nuova Zelanda, la nazione con l’autonomia scolastica più avanzata del pianeta. Nell’anno della pandemia questa scuola ha fortemente valorizzato il protagonismo degli studenti e ha colto l’opportunità di valutare e riconoscere in modo creativo il loro apprendimento. Ce ne parlerà la preside Claire Amos.
La seconda scuola è un istituto comprensivo italiano, l’IC 3 di Modena. Una scuola che ha saputo trasformare in modo creativo i limiti imposti dal Covid-19 in opportunità. Sono state sviluppate bellissime innovazioni: il tutoring online, l’inserimento nel curricolare di “materie” come intelligenza artificiale, digital sound, graphic design, inglese e movimento e altro ancora. E’ stato tolto il voto, fuorchè, ovviamente, quello finale obbligatorio per legge. Ce ne parlerà il Dirigente Scolastico Daniele Barca.
Avremo poi un relatore d’eccezione: Anantha Duraiappah, Direttore di UNESCO MGIEP di Nuova Delhi, India, un economista ambientalista che ha giocato un ruolo chiave nel posizionare il MGIEP come istituto di ricerca leader nell’educazione per la pace , lo sviluppo sostenibile e l’educazione alla cittadinanza globale. E ha dato vita a due conferenze mondiali della gioventù sulla gentilezza, nel nome di Gandhi.
In questa seconda sessione i giovani sono rappresentati da una fantastica quindicenne pakistana, Amna Habiba, che ha vinto varie gare sull’intelligenza artificiale, e ha creato il suo Global Creative Hub per sostenere l’emancipazione delle ragazze pakistane, insegnando loro l’uso degli strumenti digitali.
Avremo infine uno sguardo sulle esperienze educative globali durante il Covid-19, guardando oltre. Ce ne parlerà Lasse Leponiemi, executive director della finlandese HundrED, una comunità di innovatori che ogni anno raccoglie in un summit globale le 100 esperienze educative più significative a livello planetario.
In the second session, chaired by Lorenzo Benussi , we will meet two more groundbreaking schools, but completely different from those in the first session.
One is Albany Senior High School in Auckland, New Zealand, the country with the most autonomous school system in the world. February 2021 sees the beginning of a new school year in New Zealand and whilst not currently in lockdown ASHS sees the new year as an opportunity to embed and amplify what they now regard as a new normal. Headmaster Claire Amos will tell us about their experience through pandemic and beyond.
The second school is IC 3 in Modena, Italy, which is attended by pupils from 3 to 14 years old. A school that has been able to turn the Covid-19 crisis into an opportunity for reimagining education. They implemented beautiful innovations : online tutoring , new subjects in the curriculum such as artificial intelligence, digital sound, graphic design, English and movement and much more, and experienced new ways of assessing learning. The school principal Daniele Barca will describe their experience .
And then we will have an exceptional speaker: Dr. Anantha Duraiappah, Director of UNESCO MGIEP. He is an environmental-development economist, he has played a key role in positioning MGIEP as a leading research institute on education for peace, sustainable development and global citizenship. His Institute held two World Youth Conference on Kindness to re-affirm the central role of empathy, compassion, and kindness to achieve the SDGs.
In this second session, young people are represented by a fantastic fifteen year old Pakistani girl, Amna Habiba. She attends the 10th grade with a major in biology. She received the Young Achiever Award at the age of 10, and was titled “Pakistan’s Youngest Female Participant in a Digital Exchange”. COVID-19 helped her find her inner potential.
The session will end with a global glance at educational responses to the pandemic, with a view to the future. Lasse Leponiemi, executive director of the Finnish HundrED, a community of innovators that every year collects the 100 most significant educational experiences worldwide, will provide an overview of these trends.